مزایا و معایب لامپ های زنون (HID) خودرو

مزایا و معایب لامپ های زنون (HID) خودرو

مزایا و معایب لامپ های زنون (HID) خودرو :

هر بار که به اطراف خود بچرخید و نگاهی به خودروهای اطراف بیاندازید ، خودرو دیگری با چراغهای زنون وجود دارد. اما آنها چه هستند؟ و چرا آنها بهتر از چراغهای جلو هالوژن استاندارد در نظر گرفته می شوند؟

چراغهای زنون برخی از جدیدترین فناوریهای پیشرفته چراغ جلو هستند. بعضی اوقات ، شما می توانید چراغهای جلو کارخانه موجود در اتومبیل خود را با این چراغهای جلو زنون برتر جایگزین کنید.

برای استفاده از این فناوری نیازی به خرید یک وسیله نقلیه جدید نیست. کیت چراغهای زنون برای فروش وجود دارد که به شما امکان می دهد چراغهای جلو هالوژن موجود اتومبیل خود را با این چراغهای جلو زنون ارتقا دهید.

چراغهای زنون
                                     چراغهای زنون

شاید تعجب کنید که دقیقاً “زنون” چیست. خوب ، این در واقع نوعی از گاز است که هیچ رنگ و بو به آن ندارد. با این حال ، هنگامی که فقط کمی از برق برای گرم کردن آن استفاده می شود ، بسیار روشن می شود.

در واقع ، نورپردازی زنون بسیار روشن تر از ، چراغ های هالوژن و حتی چراغ های LED خواهد بود. هیچ چراغ جلو دیگری در بازار نمی تواند با توان چراغهای جلو زنون مقایسه کنید.

بیشتر بدانیم : تفاوت لامپ هالوژن و زنون و LED خودرو چیست؟

چراغهای زنون یا (HID) چه هستند؟

چراغ زنون همچنین به عنوان لامپ های تخلیه با شدت بالا (HID) معروف هستند ، چراغ سفید-آبی ، تقریباً دو تا سه برابر درخشان تر از هالوژن ، تقریباً 2500 ساعت طول عمر و از نظر انرژی کارایی دارد.

زنون چطورکار می کند؟

یک لامپ زنون (HID) یک محفظه کوارتز شفاف با الکترودهای تنگستن در هر انتهای است و با مخلوطی از گازها پر شده است. چراغ ها در سه مرحله کار می کنند:

  1.  احتراق. یک پالس ولتاژ بالا جرقه ای را تولید می کند که گاز زنون را یونیزه می کند و اتصال جریان بین الکترودها را ایجاد می کند.
  2. گرم می شود دما به سرعت بالا می رود ، یونیزه کردن مخلوط گاز ، مقاومت بین دو الکترود را پایین می آورد.

  • نور روشن با بالا نگه داشتن برق ، کار مداوم را انجام می دهد تا نور از بین نرود. بالاست خازنی است که ولتاژ بالا را که چراغ های زنون برای کار نیاز دارند ایجاد و تنظیم می کند.

  • از گاز زنون فقط در هنگام راه اندازی استفاده می شود تا نور فوری را به خود اختصاص دهد در حالی که سایر گازها هنوز تا دمای کارکردشان گرم می شوند. با این وجود ، چند ثانیه طول می کشد تا نور به طور کامل روشن شود.

    زنون چطورکار می کند؟
                               زنون چطورکار می کند؟

    تفاوت زنون و هالوژن

    در مقایسه با چراغهای زنون ، چراغ های هالوژن برای راه اندازی به انرژی کمتری نیاز دارند ، اما انرژی بیشتری برای ادامه کار نیاز دارند. آنها همچنین مقادیر زیادی گرما تولید می کنند که این انرژی تلف شده است.

    از آنجا که روشنایی زنون از گاز به عنوان منبع انرژی خود استفاده می کند ، برای تولید نور به برق کمتری نیاز دارد. اما ، حتی اگر چراغهای جلو زنون کمی انرژی بیشتری دارند ، مقادیر آن بسیار ناچیز است که احتمالاً متوجه تفاوت عمده آن نخواهید شد.

    تفاوت زنون و هالوژن
                                                            تفاوت زنون و هالوژن

    مزایای چراغهای زنون

    موارد خوبی برای گفتن در مورد چراغهای جلو زنون وجود دارد. در زیر 4 دلیل خوب برای  اینکه وسایل نقلیه خود را با چراغهای زنون ارتقا دهید وجود دارد:

    روشنایی سفیدتر

    چراغهای جلو زنون نور بسیار سفید ایجاد می کنند. وقتی روشنایی زنون می درخشد ، می توانید دقیقاً هر منطقه تاریک را مشاهده کنید. نه تنها این ، سفیدتر از فاصله بیشتری نسبت به چراغهای معمولی هالوژن دورتر خواهد کرد.

    روشنایی بیشتر

    شاید بهترین چیز در مورد چراغهای جلو زنون ، روشنایی برتر آنها باشد. آنها از هر دو چراغ هالوژن و چراغ های LED روشن تر هستند. هنگامی که شب هنگام رانندگی می کنید ، می توانید وقتی چراغهای جلو زنون روشن است ، محیط شما مانند روز به نظر برسد.

    روشنایی بیشتر زنون
                                  روشنایی بیشتر زنون

    طول عمر

    لامپ های زنون که در چراغهای زنون مورد استفاده قرار می گیرند حاوی گاز زنون هستند. این گاز به زودی از بین نمیرود یا ناکافی می شود. در حالی که چراغهای هالوژن در هر نقطه از 400 ساعت تا 1000 ساعت به طول می انجامند ، چراغهای زنون تا 2000 ساعت استفاده خواهد یافت.

    بهره وری انرژی

    چراغهای زنون در هنگام بهره وری انرژی بسیار مناسب هستند. فراموش نکنید که زنون گاز است و این همان چیزی است که باعث دوام طولانی مدت آن می شود. برای بالا بردن این گاز فقط به مقدار کمی از انرژی نیاز دارید. به همین دلیل شما نسبت به چراغهای جلو هالوژن انرژی باتری بسیار کمتری را با چراغهای زنون مصرف خواهید کرد.

    مضرات چراغهای جلو زنون

    هر وقت مزایای خیلی خوبی وجود داشته باشد ، همیشه می توانید چند ویژگی بد را نیز پیدا کنید. چراغهای جلو زنون دارای اشکالاتی هستند که باید به آنها اشاره کرد. در زیر 2 جنبه منفی از چراغهای زنون وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

    تابش خیره کننده

    اگرچه درخشندگی چراغهای زنون ممکن است رانندگی شما را آسانتر کند ، رانندگی دیگر رانندگان در جاده را آسان نخواهد کرد. روشنایی می تواند باعث تابش خیره کننده در آینه های آنها شود ، که این امر باعث می شود دیدن جاده برای آنها مشکل تر شود.

    این می تواند باعث بروز حادثه شود و یا شرایطی را برای تصادف در جاده ایجاد کند که آنها از روشنایی چراغهای جلو از شما اذیت شوند.

    ارزان نیست

    درست است که آنچه را که دریافت میکنید که بابتش پرداخت می کنید. چراغهای جلو زنون یکی از بهترین و درخشان ترین ها هستند ، به این معنی که آنها همچنین یکی از گران ترین چراغهای جلو هستند.

    از آنجا که چراغهای جلوی زنون معمولاً برای هر وسیله نقلیه ساخت خاص و مدل خاصی ساخته نمی شوند ، شما مجبور به خرید یک کیت چراغ زنون هستید که به شما امکان می دهد چراغهای جلو تقریباً از هر نوع مدل یا مدل را ارتقا دهید. این کیت در درجه اول دلیل گران بودن آنها است.