هر آنچه که باید درباره لومن هدلایت بدانید!!

هر آنچه که باید درباره لومن هدلایت بدانید!!

هر آنچه که باید درباره لومن هدلایت بدانید!! :

تا به حال فکر کرده اید که لومن هدلایت و لامپ خودرو شما چند است؟ در اکثر وسایل نقلیه از لامپ های هالوژن استفاده می شود که 700 لومن بر روی نور پایین و 1200 در نور بالا است. این البته بسته به سال و ساخت وسیله نقلیه شما تغییر خواهد کرد.

لومن چیست؟

به عبارت ساده ، Lumens یا lm خروجی نور یک لامپ یا هدلایت است. میگوید این لامپ چقدر روشن است. Lumens اندازه گیری میزان روشنایی یا میزان تابش نور توسط یک لامپ یا منبع نور است.

اگر در حال خرید یک لامپ جدید برای چراغهای جلو در وسیله نقلیه خود هستید ، باید نگاهی به میزان خروجی یا میزان لومن لامپ بیندازید.

لومن چیست؟
لومن چیست؟

لومن هدلایت در مقابل کلوین آن : تفاوت چیست؟

با این حال ، لومن نباید با کلوین یا K. اشتباه گرفته شود در حالی که لومن میزان روشنایی کلی یا خروجی نور یک لامپ خاص است ، کلوین یا K دمای رنگ است. به طور معمول ، یک لامپ با دمای K یا دمای پایین تر ، دارای نور زرد مایل به زرد خواهد بود. اما اگر لامپ با درجه حرارت رنگ بالاتر بالاتر باشد ، نشانگر یک رنگ سبک است که به رنگ نور طبیعی خورشید نزدیک تر است.

به عنوان مثال ، یک لامپ چراغ جلو هالوژن کارخانه با 3200K کلوین دارد. لامپ هایی با دمای رنگ 4000K تا 5000K از لامپ 3200K سفیدتر و روشن تر خواهند بود.

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع چیپ هدلایت خودرو

اما با افزایش درجه حرارت رنگ ، نور از سفید به سفید مایل به آبی تبدیل می شود. بیشتر هدلایت چراغهای جلو با دمای رنگ بالاتر ، لامپهای تخلیه HID یا پر فشار هستند. لامپهای هالوژن معمولی که درجه حرارت رنگ 6000k یا بالاتر را دارند فقط نتیجه بازاریابی ساده است.

لومن هدلایت در مقابل کلوین آن : تفاوت چیست؟
لومن هدلایت در مقابل کلوین آن : تفاوت چیست؟

لامپ هالوژن چند لومن است؟

لامپهای هالوژن در نور پایین حدود 700 لومن ساطع می کنند. لومن آنها در نور بالا 1200 Lumens خواهد بود.

البته این امر به نوع لامپ هالوژن نیز بستگی دارد. لامپ های هالوژن که فقط برای اهداف نور بالا طراحی شده اند (از جمله در وسایل نقلیه مجهز به تنظیمات چهار چراغ جلو) بسته به نوع مارک ، در حدود 1600 تا 1700 لومن روشن تر خواهند بود.

بنابراین ، اگر وسیله نقلیه شما مجهز به چراغهای جلو هالوژن ساده باشد ، امتیاز لومن لامپ ها در هر جایی از 700 تا 1200 لومن خواهد بود.

لومن های هالوژن در مقایسه با HID ها و LED ها کمترین میزان را دارند. اما آنها بسیار مقرون به صرفه هستند ، به اندازه کافی طولانی ، و به طور معمول به اندازه کافی روشن هستند. دلیل خوبی وجود دارد که آنها از دهه 1960 استفاده شده اند.

لامپ هالوژن چند لومن است؟
لامپ هالوژن چند لومن است؟

لامپ HID چند لومن است؟

چراغهای جلو HID یا لامپ Xenon به دلایل بسیاری محبوب هستند. علاوه بر این واقعیت است که سیستم های روشنایی تخلیه HID یا پر فشار ، انرژی کمتری را مصرف می کنند ، دو عامل اصلی وجود دارد که چرا باید از لامپ های هالوژن به روزرسانی به HID را در نظر بگیرید ، و این موارد عبارتند از:

  1. دمای رنگ: با مجموعه ای از چراغ های HID می توانید دمای رنگ کیت را پیکربندی کنید. کیت های پنهان را می توان در  3000K تا حدود 12000K رتبه بندی کرد. این در اصل به این معنی است که می توانید بسته به سبک یا موضوع سواری خود ، رنگ نور را انتخاب کنید.

  2. روشنایی یا خروجی لومن : لامپ های زنون بارها روشن تر از هالوژن هستند. در واقع ، یک لامپ معمولی HID یا Xenon در حدود 3000 Lumens قرار دارد که تا سه برابر درخشان تر از Halogen Lumens است.

بیشتر کیت های HID یا HID هالید فلزی با 80 لومن در هر وات درج می شوند. اگر کیت HID 35 واتی داشته باشید ، این تقریباً برابر با 2،800 تا 3000 لومن خواهد بود. کیت های که دارای 50 وات می باشند ، از 4000 تا 5000 لومن امتیاز می گیرند ، که یکی از درخشان ترین شما می توانید امروز بخرید.

هدلایت LED چه مقدار می تواند لومن تولید کند؟

این مقدار می تواند متفاوت باشد. 2000 – 4000 لومن معمول است اما خروجی کیت هدلایت به یک فاکتور بستگی دارد. یکی از این مقدار تعداد LED ها در هر لامپ است.

با این وجود ، هنگام خرید هدلایت باید مراقب باشید. اگر می بینید لامپ ها با مقادیر مضحک از قبیل 10000 یا 13600 لومن ارزیابی می شوند ، بهتر است این کار را با یک متخصص بسپارید.

مشابه محاسبه خروجی Lumens لامپهای HID ، میزان روشنایی هدلایت LED نیز بستگی به ولتاژ لامپ ها دارد.

به عنوان مثال یک دیود 1 وات قادر به انتشار حدود 130 لومن است. اگر لامپ دارای 16 دیود باشد ، این بدان معنی است که هر لامپ با 16 وات و در حدود 2،080 لومن می باشد.

روی هم رفته ، نصب دو عدد از این لامپ های LED در اتومبیل شما حداکثر میزان نور حدود 4000 لومن را تولید می کند. این تقریباً به همان مقدار کیت نوری HID است.

5نکته مهم که باید قبل از خرید هدلایت بدانید**

کدام بهتر هستند: هالوژن ، HID ، یا هدلایت LED؟

  • لامپ های هالوژن ساده ، ارزان و آسان برای نگهداری یا جایگزینی هستند. با این حال ، لامپ های هالوژن انرژی بیشتری را از سیستم الکتریکی موجود در وسیله نقلیه شما می کشند و به عنوان انرژی تلف شده ، گرمای زیادی تولید می کنند.
  • چراغ های HID روشن تر و کارآمد تر از لامپ هالوژن معمولی هستند. با این حال ، HID برای خرید و نگهداری گران تر است. نصب نیز کمی پیچیده تر است زیرا کیت های HID با یک جفت بالاست و استارت همراه خواهند بود که باید به صورت استراتژیک نصب شوند. اما حتی اگر HID گران تر و پیچیده تر باشد ، طراحی شده اند که از چراغ های هالوژن طولانی تر باشند. در بعضی موارد ، HID های کارخانه طوری طراحی شده اند که عمر خود وسیله نقلیه را دوام می آورد.

در ویدیو زیر میتوانید تفاوت این سه لامپ را مشاهده کنید :

  • اما اگر به روزرسانی به هدلایت LED فکر می کنید ، مواردی وجود دارد که باید آنها را نیز در نظر بگیرید. دیودها به رغم شدت نور زیاد ، گرمای زیادی را منتشر نخواهند کرد ، اما برای برد الکتریکی زیر لامپ نیز نمی توان گفت. این می تواند به اندازه کافی قابل توجهی گرم کند تا کابل های الکتریکی و مجامع مجاور زیر کاپوت ذوب شود.به همین دلیل است که هدلایت ها دارای یک فن و تکنولوژی دفع گرما هستند.

هالوژن ، HID ، یا هدلایت LED؟
هالوژن ، HID ، یا هدلایت LED؟

توصیه آخر

چراغهای جلو هالوژن به طور متوسط ​​700 لومن در هر لامپ در پیکربندی نور پایین و 1200 لامپ در نور بالا تولید می کنند. اگر فکر می کنید وسیله نقلیه شما روشن تر و قوی تر باشد، باید به جای آن توجه خود را به لامپ های HID یا LED متمرکز کنید.